Nederlanders hebben nauwelijks zin in de start van de wintertijd. Slechts 22 procent geeft aan uit te kijken naar het verzetten van de klok in het laatste weekend van oktober. Uit onderzoek van Ipsos I&O blijkt bovendien dat er onder de 1.000 ondervraagde Nederlanders grote verdeeldheid heerst of de wintertijdperiode als positief of negatief wordt ervaren.  

Donker, koud en druilerig, of juist gezellig, knus en warm

Voor de ene helft van de Nederlanders roept de wintertijd een negatief gevoel op. Deze periode wordt voor hen getypeerd met woorden als donker en koud, maar ook druilerig weer, eenzaam en somber worden vaker genoemd. De andere helft van de Nederlanders is juist wel positief. Bij hen komen vaker termen als gezellig, sfeervol, knus, warmte en samen naar voren als het over de wintertijd gaat. De langere avonden die daarbij horen, worden door deze groep juist erg gewaardeerd.

Wintertijd verhoogt schermtijd

Bijna driekwart (71%) van de ondervraagden geeft aan in de winter meer tijd in huis door te brengen. De invulling van de avond is daarbij wel anders dan in de zomer. 40 procent gaat in de winter vroeger naar bed, maar met name opvallend is het verschil in schermtijd. 50 procent van de Nederlanders geeft aan in de wintertijd meer tijd door te brengen op hun scherm, bijvoorbeeld op telefoon of tv. Van die groep geeft bovendien een derde aan dat dit ervoor zorgt dat de rest van het huishouden ook meer naar een scherm kijkt.

Langere winteravonden vragen om sfeer

Doordat we vaker binnen zitten tijdens de langere winteravonden, geeft ruim de helft (56%) aan dat het creëren van sfeer in huis meer aandacht krijgt dan in de zomer. Uit het onderzoek blijkt dat we vaker onder een dekentje op de bank kruipen, kaarsen aansteken en de gordijnen dicht doen. Het aansteken van kaarsen blijkt dé manier om een fijne sfeer in huis te brengen*.

Onderzoek voor Bolsius legt verband met kaarsen

Mensen die kaarsen branden zijn zelfs een stuk positiever over het verzetten van de klok en de wintertijdperiode dan mensen die dat niet doen, blijkt uit het onderzoek dat Ipsos I&O in opdracht van kaarsenmaker Bolsius uitvoerde*. “Zij weten al: het aansteken van kaarsen verlicht de wintertijd, letterlijk en figuurlijk”, licht Thomas Gribnau van het Nederlandse kaarsenmerk Bolsius toe.

Het verzetten van de klok vormt bovendien voor de ruime meerderheid van die groep ook het startsein om (vaker) kaarsen te gaan branden. Voor Bolsius zijn de resultaten uit het onderzoek een belangrijke reden om juist in het weekend waarin de klok wordt teruggezet door het hele land kaarsjes uit te delen en om Nederlanders te laten ervaren hoe zij de wintertijd kunnen ‘verlichten’.

*Ipsos I&O deed dit onderzoek in opdracht van kaarsenmaker Bolsius. De redactie heeft geen inzage in de vragen van dit onderzoek en kan daarom niet controleren of de vraagstelling enigszins sturend is geweest.