Met alle kennis die hij de afgelopen jaren opdeed over zijn vakgebied als basis, lanceerde tekstschrijver Johan Koning uit Hengelo begin dit jaar zijn nieuwe website. “Ik wilde dat de bezoekers meteen konden zien wat ik kon. Dat betekende dat ik heel veel moest schrijven, herschrijven en uitbreiden.” Maar nu staat de nieuwe johankoning.nl dus online. “Ik denk dat ik mezelf wel mijn meest vervelende opdrachtgever mag noemen”, lacht Koning.

De freelancer werkt al ruim twintig jaar voor verschillende soorten (vak)media, maar ook voor kleine en grote bedrijven, zorgorganisaties en de overheid. En al die verschillende soorten opdrachten moesten een plekje krijgen op de site, vond hij. Net als veel van zijn klanten. “Ja, ik had een strengere selectie kunnen maken, maar ik vind dat je je bezoekers zo uitgebreid mogelijk moet informeren. In mijn geval geldt dat dus met heel veel voorbeelden van mijn werk.”

REO in plaats van SEO

“Natuurlijk weet ik dat een site maken een hoop werk is. Ik help mijn klanten er immers zelf mee. Maar ik heb echt nog nooit zo’n lastige opdrachtgever gehad als mijzelf. Man, wat was ik een zeur. En dan heb ik alleen nog maar over de teksten – die ik natuurlijk zelf schreef. Informatief moeten ze zijn. Serieus ook, maar wel met een flinke vleug humor. Én dan is het natuurlijk ook nog eens handig als zoekmachines ze weten te vinden.”

Al is dat laatste niet het belangrijkste, betoogt Koning. “Ik schrijf mijn teksten altijd voor de lezer. Niet eens voor mijn klant, dus, maar voor de klant van mijn klant. Of in het geval van mijn eigen website: mijn potentiële nieuwe opdrachtgever. Ik schrijf dan ook geen SEO-teksten, maar REO-teksten.”

Bezoeker het belangrijkst

Voor mensen die dit jargon weinig tot niets zegt: SEO staat voor search engine optimization, in goed Nederlands zoekmachineoptimalisatie. Koning introduceert REO. “Dat staat voor readers eyes optimization. Optimalisatie van teksten voor de ogen van de bezoeker van de site.”

Dat uitgangspunt zorgde ervoor dat alle teksten die op zijn oude site stonden rechtstreeks de digitale prullenbak ingingen. Herschrijven, schrappen, schaven. “Maar het resultaat is ernaar. Hoewel het werk aan een website nooit klaar is, ben ik voor nu tevreden.”

Specialisme

Koning specialiseert zich bewust in teksten voor de bouw, zorg en logistiek. “Drie dynamische vakgebieden, met echte vakmensen. Er gebeurt zoveel in die branches, alleen hebben ondernemers en andere mensen die erin actief zijn vaak moeite om hun verhalen te vertellen. En dan kom ik om de hoek kijken, om dat verhaal op te schrijven.”

Nuchtere kijk

Vanaf het toetsenbord van de tekstschrijver komen trouwens geen verhalen vol superlatieven of overdreven bewoordingen. “Ik ben een geboren Groninger en woon en werk tegenwoordig vanuit Hengelo in Twente. Het is een cliché, maar wij Nedersaksen zijn nuchtere mensen. Mensen die houden van hard werken, die elkaar helpen en elkaar eerlijk vertellen wat ze ergens van vinden. Nee, geen mensen van ‘weinig woorden’, maar mensen van ‘precies het juiste aantal woorden’. Geen opsmuk, niet pochen, maar wel eerlijkheid. Daarmee kom je het verst.”